Sunday, June 5

Berita Baik.....Harga Minyak Turun




Harap maaf.....harga minyak kenderaan (petrol) memang sudah diturunkan. Tapi bukan untuk negara Tanah Tumpahnya Darahku. Kepada sesiapa yang mengikuti perkembangan harga petrol di Malaysia. Pasti mengetahui harga RON97 akan dinilai setiap bulan. Untuk bulan Jun 2011 tiada kenaikan harga, tiada juga diumumkan penurunan harga. Ini kemungkinan harga daripada pengumuman kenaikan tarif elekterik dan gas asli baru² ini.

Harga petrol yang diumumkan sudah diturunkan itu boleh kita semak pada laman ini ;
Syabas Indonesia......Tapi nanti dulu, DS Najib PM Malaysia masih lagi betul. Jika nak dibandingkan harga tersebut dengan harga yang ada di Malaysia masih lagi berbahagia la rakyat Malaysia. RON95 di Indonesia - Rp. 9200 bersamaan RM3.24 sen, manakala harga RON95 di Malaysia - RM1.90 bersamaan Rp. 5380. wah masih murah rupanya harga RON95 di Malaysia.

Namun begitu, nada kerajaan sekarang seolah-olah sudsidi kepada rakyat yang memilih mereka sebagai pemerintah sangat membebankan negara. Subsidi perlu diminimakan untuk memastikan negara mampu survive dalam kemelesetan ekonomi global. Itulah yang disepakati oleh barisan kabinet 1Malaysia. Apa yang rakyat tidak faham, ekonomi negara dikatakan berkembang dan kukuh, contohnya pada suku ke-4 tahun 2010 pertumbuhan KDNK mencatat sebanyak 7.4 %. Apa yang mungkin rakyat mahukan ialah, kerajaan mencari jalan untuk tidak membebankan rakyat secara langsung dengan kenaikan harga barang yang akhirnya mengakibatkan ianya sukar dikawal oleh kerajaan. Rakyat yang merasa beban dengan kehidupan seharian.

No comments:

Post a Comment